پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

بهره‌برداری از ساختمان انتقال خون خراسان رضوی به شرط تأمین اعتبار

  • کد خبر: ۷۰۴۸۲
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
بهره‌برداری از ساختمان انتقال خون خراسان رضوی به شرط تأمین اعتبار
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی: ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برسد، مرحله اول ساختمان سناباد تا ۵ ماه آینده افتتاح می‌شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه قدیمی ساختمان این سازمان در خیابان سناباد گفت: برای اینکه کار ساخت این ساختمان سرعت بگیرد، آن را به دو فاز تقسیم کردیم که سرعت ساخت در فاز اول بسیار خوب است و با شرایط فعلی طی ۴ تا ۵ ماه آینده افتتاح خواهد شد. برای تکمیل همین قسمت از ساختمان ۱۴ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که سازمان برنامه و بودجه استان قول تأمین آن را داده است.


خرداد سال ۹۷ علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان رضوی، کلنگ ساخت ساختمان انتقال خون استان را در شهرک سلامت به زمین زد و وعده داد که این پروژه تا پایان همان سال به بهره برداری می‌رسد و سازمان انتقال خون به جای سناباد در این شهرک مستقر خواهد شد؛ مسئله‌ای که البته با مخالفت سازمان انتقال خون کشور مواجه و قرار شد که همان ساختمان سناباد تکمیل شود.

 

مدیرکل انتقال خون استان، اما دیروز در نشست خبری روز جهانی اهدای خون با بیان اینکه طرح توسعه سازمان انتقال خون در زمین شهرک سلامت آغاز خواهد شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آن سال قبول کرد که زمین ساختمان انتقال خون در این شهرک را تأمین کند و با فروش ساختمان نیمه تمام خیابان سناباد، خودمان آن را بسازیم که به دلیل برخی مسائل حقوقی، سازمان انتقال خون کشور با این کار مخالفت کرد و همه تمرکز ما برروی اتمام ساختمان سناباد متمرکز شد، اما از آنجا که این زمین در نقطه مناسبی از شهرک سلامت قرار گرفته است، طرح‌های توسعه‌ای سازمان انتقال خون استان درحوزه تهیه و تولید پلاسما در این زمین به اجرا در خواهد آمد.


بودجه نداریم

حمیدرضا اسلامی با انتقاد از نحوه اختصاص بودجه به این سازمان نیز افزود: متأسفانه انتقال خون در کشور تنها سازمانی است که بودجه آن باید در استان تأمین شود و اختصاص یابد و همین مسئله وضع بدی را ایجاد کرده است. طبق برآورد‌های ما در خراسان رضوی برای هرکیسه خون چیزی نزدیک به ۲۶۶ هزار تومان پرداخت می‌شود، درحالی که در دیگراستان‌ها این مبلغ به ۴۰۰ و حتی ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. کل بودجه انتقال خون خراسان رضوی در سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان بوده است که حدود ۲۰ میلیارد تومان آن صرف حقوق کارمندان می‌شود. نیاز ما برای تأمین بدون دغدغه نیازهایمان چیزی نزدیک به ۴۲ میلیارد تومان اعتبار است.


بحران کمبود کارکنان

وی یکی از اصلی‌ترین مشکلات انتقال خون استان را کمبود کارکنان اعلام کرد و ادامه داد: در چندسال گذشته ۳۰۰۰ تخت جدید به بیمارستان‌های استان اضافه شده است و ما در حالی باید به ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی خون رسانی کنیم که نیروهایمان نه تنها متناسب با تعداد تخت‌ها رشد نداشته، بلکه کاهش هم داشته است و به جای ۱۶ نفری که بازنشسته شده اند، اجازه جذب نیروی جدیدی به انتقال خون داده نشده است. ادامه این وضعیت قطعا منجر به اختلال جدی در کار خون رسانی به بیمارستان‌ها خواهد شد.


ارسال ۳۳۳ هزار کیسه خون به‌بیمارستا ن‌ها

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ادامه و با اشاره به آمار اهداکنندگان خون در سال گذشته گفت: سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر مراجعه کننده داشتیم که از ۱۲۷ هزار و ۴۶۱ نفر آن‌ها خون گیری انجام شد که با توجه به نیاز بیمارستان‌ها و استان، این عدد بسیار کم است.

 

بحران کرونا متأسفانه باعث کاهش ۱۰ درصدی مراجعه به ۱۳ پایگاه انتقال خون برای اهدای این فراورده حیاتی شد؛ البته از ابتدای سال ۱۴۰۰ روند مراجعه برای اهدای خون با شیب تندی درحال افزایش است؛ ضمن اینکه در سال گذشته بیش از ۳۳۳ هزار کیسه خون به بیمارستان‌های استان ارسال شده است.
اسلامی ادامه داد: بیش از ۹۴ درصد از اهداکنندگان، یعنی ۱۱۹ هزار و ۵۸۰ نفر از اهداکنندگان، مرد بودند و ۷۸۶۱ نفر، معادل ۶ درصد، را هم بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار یک درصد افزایش یافته است.


در تدارک احداث پالایشگاه پلاسما

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از خون‌های اهدایی به صورت فراورده‌های خونی مثل پلاکت و پلاسما استفاده می‌شود و تنها ۵ درصد به شکل خون خالص مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تولید پلاسمای خون در سال ۱۳۹۵ در استان راه اندازی شد و از آنجایی که صادرات پلاسما مهم و یکی از راه‌های ارزآوری و تأمین دارو در کشور است، تجهیزات و فرایند استخراج و تولید پلاسمای انتقال خون استان مورد تأیید وزارت بهداشت آلمان قرار گرفت و کار صادرات پلاسما به این کشور آغاز شد و تا امروز ۵۸۰ هزار کیسه از این فراورده خونی به آلمان صادر و به جای آن دارو وارد کشور شده است.


اسلامی تصریح کرد: به دنبال راه اندازی پالایشگاه پلاسما در استان هستیم و این مسئله درصورتی محقق می‌شود که مشکلات پایه‌ای مثل بودجه و کارکنان در این سازمان حل شود.


مشکل پایگاه ثامن حل شد

او همچنین از حل مشکل پایگاه ثامن در اطراف حرم خبر داد و گفت: این پایگاه شرایط خوبی نداشت و در کانکس مستقر بود، اما با حمایت و همراهی آستان قدس رضوی مکان مناسبی به پایگاه ثامن اختصاص داده شد که البته ظرف چندروز آینده مکان آن تغییر خواهد کرد و مسئولان آستان نیز قول داده اند که محلی در دسترس زائران و مناسب به این کار اختصاص بدهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->